جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استخراج و جداسازی طلا از خاک

جدا سازی طلا در منزل
5/5 - (1 امتیاز)

استخراج ( جداسازی ) طلا از خاک یک فرآیند پیچیده و طولانی مدت است که تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. طلا به عنوان یک فلز گرانبها از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین فلزها برای استفاده در تزیینات، جواهرات، و ارزش ذخیره‌سازی معترف به خود است. این مقاله به بررسی ترکیبات طلا در خاک، روش‌های استخراج طلا از خاک، روش استخراج طلا از خاک با کربن فعال و همچنین یک مرور کوتاه بر استخراج طلا در خانه می‌پردازد.

جداسازی طلا در خانه

ترکیبات طلا در خاک:

طلا در طبیعت به صورت معمول به شکل کانی‌های مختلف در خاک یافت می‌شود. ترکیبات طلا در خاک عبارتند از:

  1. اکسید طلا (Gold Oxide): این ترکیب شامل طلا و اکسیژن است و به صورت گیاهی در خاک یافت می‌شود.
  2. سولفید طلا (Gold Sulfide): این ترکیب حاوی طلا و گوگرد است و ممکن است در معادن سولفیدی مانند پیریت (Pyrite) یا کالکوپیریت (Chalcopyrite) وجود داشته باشد.
  3. آلویدها: طلا ممکن است به صورت ترکیبات مختلفی با عناصر دیگر مانند سیلور (نقره)، مس (مس)، سرب (Lead)، و غیره در خاک وجود داشته باشد.

روش‌های استخراج طلا از خاک:

  1. سیانوراسیون (Cyanidation): در این روش، کانه‌های حاوی طلا به آب سیانید افزوده می‌شوند تا طلا به صورت محلول در آب تبدیل شود. سپس طلا از محلول با استفاده از کربن یا زغال فعال جذب می‌شود.
  2. فلوتاسیون (Flotation): این روش برای استخراج طلا از کانه‌های مختلف استفاده می‌شود. کانه‌ها به کمک مواد شیمیایی خاص به حباب‌ها یا توده‌های بلند می‌شوند و سپس طلا از دیگر مواد جدا می‌شود.
  3. جداسازی گرانبها (Gravity Separation): در این روش، کانه‌ها از طریق تأثیر گرانشی جدا می‌شوند. طلا به عنوان ماده سنگین تر به قسمت پایین می‌رود و از مواد سبک‌تر جدا می‌شود.

 

استخراج طلا

 

روش استخراج طلا از خاک با کربن فعال:

روش استخراج طلا از خاک با کربن فعال به نام “استخراج جاذب کربن فعال” (Carbon-in-Pulp یا CIP) معروف است. این روش به منظور جداسازی طلا از کانه‌های حاوی طلا استفاده می‌شود. دستورالعمل‌های این روش به شرح زیر است:

  1. خرد کردن و آسیاب کانه: ابتدا نمونه‌های خاک یا کانه‌های حاوی طلا به اندازه کافی خرد و آسیاب می‌شوند تا به اندازه کافی ریز شوند.
  2. تجمع طلا در کربن فعال: در مرحله بعد، کانه‌های خرد شده به مخلوطی از آب و کربن فعال (که یک جاذب جامد است) افزوده می‌شوند. کربن فعال از طریق جذب طلا از محلول به طلا متصل می‌شود.
  3. خنثی‌سازی: برای افزایش بهره‌وری فرآیند، معمولاً یک ماده خنثی‌سازی مانند آهن سولفات به مخلوط اضافه می‌شود.
  4. فیلتراسیون: مخلوط حاوی کربن فعال و طلا به یک فیلتر گذرانده می‌شود تا کربن فعال و طلا جدا شوند.
  5. بازیابی طلا از کربن فعال: کربن فعال حاوی طلا به یک مرحله بازیابی طلا تحت عملکرد حرارتی (احتمالاً با استفاده از کوره) تحت فشار بالا تحت عنوان “استخراج الومپی” تحت فشار عالی و در دماهای بالا تجزیه می‌شود. در این مرحله، طلا از کربن جدا می‌شود.
  6. جداسازی محلول حاوی طلا: محلول حاوی طلا پس از جدا سازی از کربن فعال، می‌تواند به وسیله مراحل مختلفی از جمله اسملتاژ (Smelting) یا الکترولیز (Electrolysis) جدا شود تا طلا خالص به دست آید.

جداسازی طلا در منزل :

استخراج طلا از خاک معدنی در خانه به عنوان یک فعالیت غیررسمی و بدون مجوز به دلیل مشکلات اقتصادی و محیطی بسیار پیچیده و ممکن است غیرقانونی باشد. افراد برای انجام فعالیت‌های استخراج طلا باید به مقررات معدنی و محیطی پایبند باشند. همچنین، این کار به عنوان یک فعالیت خطرناک و بدون تجهیزات و دانش مخصوص به شدت توصیه نمی‌شود.

جداسازی طلادر منزل مستلزم تدارک ازمایشگاه در منزل بوده و میتوان با تجهیز ازمایشگاه جداسازی را انجام داد .

صفحه جاسپر سنگ شکن را دنبال کنید و با جدیدترین و ارزانترین راههای جداسازی اشنا شوید .

در مقالات بعدی روشهای عملی جداسازی به تفصیل بیان خواهد شد .

 

نتیجه‌گیری:

استخراج و جداسازی طلا از سنگ و خاک فرآیندی مهم و پیچیده است که نیاز به تخصص و تجهیزات مناسب دارد. ترکیبات طلا در خاک شامل اکسیدها، سولفیدها و آلویدها است. روش‌های مختلفی برای استخراج طلا از خاک وجود دارد، از جمله سیانوراسیون، فلوتاسیون و جداسازی گرانبها. استخراج طلا از خاک با کربن فعال (CIP) یکی از روش‌های معمول و کارآمد برای استخراج طلا از کانه‌های حاوی طلا است. استخراج طلا در خانه به عنوان یک فعالیت غیررسمی و بدون مجوز توصیه نمی‌شود و ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

جاسپر سنگ شکن

با ارسال شماره تلفن تخفیف بگیر

رویه سندان hs7

برای تخفیف ویژه تماس بگیرید

02156076889